VI Congrés Internacional Dones, Treball i Salut

Visibilitzant riscos, protegint drets

Barcelona, 28, 29 i 30 d’abril de 2027

VI Congrés Internacional Dones, Treball i Salut

Història del Congrés de Dones, Treball i Salut 

El Congrés Internacional Dones, Treball i Salut té el seu origen en un procés de reflexió i cooperació científica iniciat a principis de la dècada de 1990. L'any 1993, el Programa Dones, Salut i Qualitat de Vida, dirigit per la Dra. Carme Valls Llobet en el si del Centre d'Anàlisi i Programes (CAPS), juntament amb la Dra. Neus Moreno Saenz, va organitzar el primer taller internacional sobre Dones, Treball i Salut, que va reunir personal investigador de 13 països.

Aquest taller va constituir un espai pioner d'intercanvi científic centrat en l'anàlisi de les condicions d'ocupació i de treball de les dones i el seu impacte sobre la salut. Entre els temes tractats van destacar els efectes del treball durant l'embaràs i la relació entre l'estrès laboral i el baix pes en néixer, qüestions que en aquell moment començaven a incorporar-se al debat internacional sobre salut laboral des d'una perspectiva de gènere.

En aquell mateix període també es va impulsar un estudi pioner sobre la salut de les dones en el medirural, desenvolupat en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya i la Confederació Nacional de Federacions i Associacions de Famílies i Dones del Medi Rural (AFAMMER). L'estudi tenia com a objectiu avaluar els efectes sobre la salut derivats de l'exposició a insecticides entre les dones treballadores del sector agrícola.

 

El primer Congrés Internacional:

Aquest intercanvi, juntament amb altres investigacions emergents i la consolidació d'una xarxa internacional d'especialistes, va permetre fer un pas més. L'any 1996, Barcelona va acollir el I Congrés Internacional Dones, Treball i Salut, amb la participació de representants de 53 països. Aquest congrés va marcar una fita en la visibilització dels riscos laborals que afecten de manera diferent dones i homes, així com en la incorporació de la perspectiva de gènere a la salut laboral. El congrés va reunir persones de l’àmbit científic amb una àmplia varietat d’organitzacions sindicals i comunitàries, donant lloc a debats enriquidors i noves idees.

Les conclusions del congrés es van recollir en un document de consens que establia tres línies d'actuació fonamentals:

  1. Incorporar la perspectiva de gènere en la investigació sobre la salut de les dones i dels homes, amb una atenció especial a la salut laboral. Això implicava desenvolupar nous indicadors, instruments de mesura i mètodes d'investigació, així com integrar aquesta perspectiva en la docència —especialment en l'àmbit universitari— i en la pràctica assistencial.
  2. Eliminar totes les formes de discriminació i de violència de gènere en l'accés a l'ocupació i als serveis sanitaris, promovent alhora el reconeixement i la valoració de totes les formes de treball desenvolupades per dones i homes, així com la millora de les condicions laborals i de l'organització del temps de treball. 
  3. Desenvolupar recursos individuals, socials i legislatius orientats a reforçar l'autonomia de les dones i a millorar la seva qualitat de vida.

 

Una xarxa internacional en expansió:

Després del primer congrés es va consolidar una xarxa internacional de recerca i col·laboració que va continuar reunint-se periòdicament i ampliant el coneixement sobre la relació entre treball, salut i gènere. Els congressos posteriors es van celebrar en diferents ciutats del món:

  • II Congrés – Rio de Janeiro, Brasil (1999)
  • III Congrés – Estocolm, Suècia (2002)
  • IV Congrés – Nova Delhi, Índia (2005)
  • V Congrés – Zacatecas, Mèxic (2008)

Trenta-un anys després del primer congrés celebrat a Barcelona, la ciutat torna a acollir aquest esdeveniment internacional. El seu retorn representa una oportunitat per reflexionar sobre els avenços assolits, posar en relleu els reptes actuals i continuar impulsant la recerca i les polítiques públiques que integrin la perspectiva de gènere en la salut laboral.